Lake Louise en Jasper - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu Lake Louise en Jasper - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu

Lake Louise en Jasper

Door: Frans en Anja

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anja

19 Mei 2019 | Verenigde Staten, Jasper

Als we terug zijn op de campground krijgen we een sms van Marc dat hij door de tijdzone is heengegaan en dat het dus nog wel een uurtje kan duren voor hij er is, omdat het in BC een uur vroeger is dan in Alberta. Allemaal prima natuurlijk. Marc had onderweg nog wat boodschappen gedaan zodat we ’s avonds lekker konden genieten van een pastamaaltijd met als toetje aardbeien met slagroom.

Na het eten ben ik samen met Marc nog een eindje gaan lopen bij de camping. Via een pad naar een brug. Bij de brug kwamen we een wat oudere man tegen die vroeg of er al beren waren gespot. Op dat moment nog een rare vraag, maar een brug later hing een foto waarop te zien was dat drie beren tegleijk op de brug liepen waar wij overheen wilden. Op deze brug staat dan zo maar een Nederlander met een telelens van 600 mm, op jacht naar een goede foto van een beer. Helaas geen beren gesport, maar was wel een lekker ommetje na het eten een goed gesprek op de brug in het Nederlands. Daarna nog een paar biertjes gedronken en de verhalen over onze reis en de fietstocht van Marc die hij had moeten staken uitgewisseld.

Die avond hebben we uitgevonden dat de zithoek in onze camper was om te bouwen tot een slaaplaats waar een best wel lang persoon zelfs nog rechtuit kan liggen en slapen.

Woensdag 15 mei 2019
Vanmorgen was er ontbijt voor 3. Best wel gezellig om een gast te hebben. Eieren met spek zijn altijd een goed begin van de dag. Na het ontbijt hebben we afscheid genomen van Marc met de boodschap dat we hem waarschijnlijk later deze week nog wel tegen zouden komen omdat we ongeveer dezelfde route rijden de komende dagen.

Ons volgend reisdoel is Jasper. De route gaat over de icefieldpatkway de 93. We rijden Door de besneeuwde Rockies. Oogverblindend mooi. Nog mooier werd het toen ik in een ooghoek ineens een beer langs de weg zag lopen. Frans heeft de camper een stuk verderop omgekeerd en jawel de beer liep er echt. Er stonden inmiddels een aantal auto's stil de beer leek zich er niks van aan te trekken. Wat zijn het imposante dieren.

Ik (Frans) ben met camera met telelens de auto uitgegaan en heb vanaf een afstand van 50 meter samen met vele andere foto’s staan te maken. Mooi hoor om eindelijk een echte beer in het wild te zien. Anja en ik vonden dit echt wel de topper van de dag maar hebben meteen afsgesproken dat we voor de elfde beer echt niet meer stoppen.

De route was echt heel mooi op een slinger- helling hebben we even stil gestaan en een soepje gemaakt. Ondertussen kwamen busladingen met mensen voorbij die rap een foto mochten maken en hup weer in de bus moesten. Wij hadden een lunch met topuitzicht!

Ook bij Columbia Icefield zijn we even gestopt. Hier zou een geweldig uitzichtpunt boven de gletsjer zijn met een glaze vloer. Allemaal heel duur en het uitzicht door de galze vloer bleek op een canyon te zijn en niet op de glacier.

Verderop richting Jasper hebben we nog twee stops gemaakt bij watervallen. Na zo'n 230 km stonden we in Jasper. Een dorp omringd door hoge bergen. Bij de toeristen informatie hebben we egevraagd naar de routes die we de volgende dag zouden kunnen gaan lopen en tevens naar een camping voor de nacht. De camping lag buiten bereik van het mobiele netwerk dus net voordat we buiten bereik waren dacht ik Marc nog even te hebben geappt en Carola. Dit bleek bij Marc later niet helemaal goed te zijn gegaan.

De camping is een mooie en ligt midden in het bos, met een vuurplaats erbij. Op de camping na het eten een tijdje bij het campvuur gezeten. Ook hier kwam weer een trein voorbij die vrolijk in de avond en nacht toeterde. Na ongeveer 1 uurtje zijn we allerbij ondanks het kampvuur verkleumd naarbinnen gegaan en binnen in slaap gesukkeld, tot dat ik Anja op een gegeven moment heb wakkergemaakt rond 22:30 en we in bed maar zijn gaan verder slapen.