Maligne Canyon en Clearwater - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu Maligne Canyon en Clearwater - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu

Maligne Canyon en Clearwater

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anja

20 Mei 2019 | Verenigde Staten, Jasper

Donderdag 16-05-2019
Vandaag zijn Anja en ik naar Maligne Canyon gereden. Dit is een Canyon met 6 bruggen. Wij hebben alle zes de bruggen wandelend gedaan en daarna nog een route gelopen. In het totaal was deze route 15 km. Een mooie oefening voor de AOT. Onderweg was het uitzicht op de canyon werkelijk prachtig. Soms stukken met nog sneeuw en daarna weer ruw stromend water door kleine doorgangen, soms zo breed dat een eekhoorn makkelijk de canyon kon oversteken.
’s Avonds bij terugkomst op de campground vonden we Marc op het bankje bij onze plaats. Wij hadden aan Marc doorgegeven op welke camping we stonden en op welke plek. Samen met Marc ben ik toen nog een stukje gaan lopen en we hebben heerlijk gegeten.
Dit keer mocht Marc wel in zijn tentje slapen omdat er op onze camping geen beren waren. Bij het kampvuur hebben we sterke verhalen uitgewisseld en de biervoorraad van zowel Marc als mij geprobeerd wat kleiner te laten worden. Toen het donker begon te worden werd het echt te koud en waren we te moe om nog langer door te gaan. Maar het was reuze gezellig.
Op naar Cleauwater en Wells Grey Park
Vrijdag 17-05-2019
Vrijdagochtend hebben we lekker ontbeten. De Juce de orange en de koffie van Marc in combinatie met de eieren met spek en yoghurt met musli zorgde voor een uitgebreid ontbijt. Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar Clearwater waar we Carola en Ruud zouden ontmoeten. Een reis van ruim 300 km. De route was heuvelachtig en we reden continue tussen dennenbossen met af en toe zicht op de Tompson - river. Onderweg weer een zwarte beer gezien. Dit keer langs de kant van de weg. Maar op het moment van zien je fototoestel nog moeten pakken, dat is gewoon te laat, dus dit keer helaas geen foto.
Bij aankomst in Clearwater hebben we nog een korte stop gemaakt om wat te shoppen. Altijd leuk om nieuwe dingen in de supermarkt te ondekken, maar hier hebben ze dus gewoon Kano’s (koeken) stroopwafels en Maggi.
Na wat zoeken en eerst een stop bij de Dutch lake campground in plaats van de Dutch Lake Resort kwamen we aan op de camping. Leuke was dat Carola en Ruud er al waren, we staan naast elkaar. Natuurlijk een mooie gelegenheid voor koffie met appeltaart! Er is er veel bij te praten als je elkaar lang niet hebt gezien, dus het was reuze gezellig. Aan alles was gedacht behalve aan biertjes, dus na wat zoeken hebben we via google de dichtsbijzijnde liquitstore gevonden en daar ben ik samen met Carola en Anja naartoe gelopen zo waren de biertjes snel geregeld.

Zaterdag 18-05-2019
Wells Grey park ligt hier vlakbij nou ja, er gaat vanuit Clearwater 1 weg van 50 km naar het noorden. Die weg is na 35 km onverhard. De weg loopt langs de Clearwaterrivier en onderweg zijn overal uitkijkpunten naar watervallen vaak starten er ook wandelroutes. Vandaag zijn we naar de grootse waterval Helmcken falls gereden ( fijn dat Ruud met de auto rijdt). Ook bij Dawson falls en de Green Mt tower hebben we rondgekeken. Bij de Moul Falls zijn we gaan wandelen dat was een leuke route naar een waterval. Daar bleek dat je achter de waterval kon komen, een stel kwam er net achter vandaan. Nat tot op het bot. Frans wilde ook een poging wagen maar bedacht zich toch vanwege alle nattigheid. Ruud en ik hebben het op foto en film vastgelegd. De route was af en toe best stijl met voor mij(Anja) af en toe een hartverzakking. Uiteindelijk is iedereen zonder dat er een AED aan te pas hoefde te komen bij de auto terug gekomen.

Het weer was tijdens onze tijd in het park best oké, af en toe vallen er een paar druppels maar de rest van de tijd is het droog en af en toe zien we zelfs een straaltje van de zon. Dan terug naar Clearwater waar Carola is achtergebleven . Het is nog warm genoeg om buiten te eten. We worden met de kookkunsten van Carola best wel verwend. Ze had spagetti met zelfgemaakte saus en turkey meatballs voor ons gemaakt. Wij hebben pannenkoekjes gebakken met aardbeien en slagroom. Klinkt niet alleen lekker, het was ook zo.
Daarna ging ook hier het kampvuur aan, gezellig met een drankje erbij.
Zondag 19-05-2019
Bij het ontbijt heeft Frans weer voor gebakken eiren gezorgd. Iets waar Ruud in ieder geval blij van wordt omdat hij normaal nooit gebakken eieren eet. Carola zorgt dan voor Duitse broodjes en we maken er een gezellig ontbijt van. We besluiten dat we vandaag verder door naar boven gaan, de gravelweg op om daar hogerop het park te ontdekken.
We hebben gewandeld bij Bailey’s Chute. Een mooie rondwandeling van ongeveer 5 km met een mooie waterval/stroomversnelling als hoogtepunt. Bij de stroomversnelling zou een geocach liggen, maar omdat de hint in de GPS ontbreekt kon ik deze niet vinden. Doordat de wandeling goed te doen was en we deze in ongeveer 75 minuten hebben kunnen lopen in plaats van de aangegeven 120 minuten hebben we nog een tweede wandeling gedaan. Dit was de wandeling bij Alice Lake en Ray Farm. Mooie wandelingen waarin we sporen van wild hebben gezien. Voornamelijk poep. Zelfs de poep en sporen van een zwarte beer. Op een enkele eekhoorn na zijn we verder geen wilde dieren tegen gekomen. Muggen waren er genoeg en Anja heeft een mooie bult op haar wang.
Op de terugweg in de auto hebben we onze derde zwarte beer gezien. Op afstand was deze op zoek naar voedsel in een weiland. Helaas geen foto want we reden te snel voorbij om de camera te pakken en hadden ook geen zin om terug te rijden.
Nu zitten we te relaxen op de camping heerlijk in de zon. Morgen nemen we afscheid voor een paar dagen. Wij vervolgen onze weg en Carola en Ruud gaan naar huis. Komend weekend zoeken wij ze daar op.