Badlands, black hills en mamoeten - Reisverslag uit Interior, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu Badlands, black hills en mamoeten - Reisverslag uit Interior, Verenigde Staten van Frans en Anja Geuza - WaarBenJij.nu

Badlands, black hills en mamoeten

Door: Anja en Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anja

06 Mei 2017 | Verenigde Staten, Interior

4 mei
Vandaag gaan we de Badlands van dichtbij bekijken. Voordat we vertrekken zitten we buiten, we ontbijten in de zon! Rond 9.00uur rijden we weer richting het Nationale Park. We gaan voor een wandeling, zo’n 7 km in totaal, dat is niet zo heel veel voor ons maar de klim die er aan vooraf gaat is zwaarder dan de hele wandeling. We geven het bijna op, de route staat niet goed aangeven en we klimmen over rotsen bedekt met een laag door de zon gebakken modder. Het ziet er prachtig uit maar als je moet klimmen wordt het toch een ander verhaal. Frans is natuurlijk als eerste boven en ziet daar dat we op een vlakte uitkomen, dat geeft hoop. En idd eenmaal boven is het een vlakke route die vanaf daar ook prima staat aangegeven. Als we daar zo lopen voelt het alsof we in de woestijn zijn, alles is verhard door de zon. De rotsen van de Badlands zijn grillig , alles heeft ongeveer eenzelfde kleur de toppen zijn vaak puntig kortom erg mooi om daar te wandelen.
De weg terug naar de camper was net zo stijl naar beneden als op de heenweg omhoog laten we het erop houden dat ik beneden ben gekomen maar pff wat was het stijl met losliggend zand en steentjes.
Er staan inmiddels 4 Minnie Winnies ( campers zoals wij hebben) op de parkeerplaats, je komt ze overral tegen ;-)
We rijden door naar Rapid City halen info op bij het visitors centre van de Black Hills, dit is geen Nationaal Park maar wel beschermd gebied. Dan gaat de rit naar naar Mount Rushmore Memorial waar de hoofden van vier oud presidenten zijn uitgehouwen in rotsen. (Lincoln, Washington, Jefferson en Roosevelt) Een belangrijke plek voor veel amerikanen en toch wel indrukwekkend om te zien. Daarna kwamen langs Crazy Horse memorial, waar wordt gewerkt aan een soortgelijk beeldhouwerk van een enorme rotspartij maar nu van een vooraanstaande indiaan. De komende 15 ! jaar wordt daar met grote machines gewerkt aan het grootste beeldhouwerk ter wereld. Het wordt een indiaan op een paard, de kop van de indiaan is te zien maar de rest moet nog gebeuren. Ook indrukwekkend.
Nu staan we op een camping daar in de buurt, we waren te laat hier om nog buiten te eten maar we hopen op weer een ontbijt in de zon.

5 mei
Bevrijdingsdag in Nederland, maar daar merken we hier heel weinig van. Vanmorgen is het gelukt om iets langer te slapen. Blijkbaar raken we gewend aan onze nieuwe tijdzone. (8 uur tijdsverschil met nederland). Om ongeveer 9:00 uur zijn we weggereden van de camping. Dit na eerst verkeerd te zijn gereden op de camping en onze grijs en zwart water tanks te hebben geleegd. Onze reis gaat vandaag via Windcaver national park. Een park waar we de bizons lang de kant van de weg tegenkomen en de prairie honden eerder een plaag dan een uitzondering blijken te zijn. Wel leuk om ze te zien en te horen.

Vanuit Windcave zijn we naar Hotsprings gereden een western aandoend stadje met een grote opgraving van onder andere 61 mamoets. Een soort van grote waterplaats vavn 26000 jaar terug waarin onder andere mamoets zijn komen vast te zitten en zijn verdronken. Indrukwekkend grote beesten, maar de dwerg mamoet die ongeveer even groot is als een baby olifantje was ook leuk om te zien.

Vanuit Hotsprings zijn we in een ruk doorgereden naar de volgende slaapplek, een rv standplaats langs de snelweg en aan het spoor. Maar we hebben alles bij ons en kunnen morgen zo weer verder rijden naar ons volgende doel. We hebben de route al flink omgegooid omdat het andres te veel kilometers rijden per dag wordt en we te weinig tijd hebben om te wandelen. De route is lang maar mooi met wisselende landschappen varierend van hoge rotsformaties tot glooiende heuvels.

Morgen gaat het op naar Craig. Nu maar eens in de boeken kijken wat er in die buurt te belven is.